Terézie Hledíková a Marek Kozák
Program:
A. Dvořák: Romance f moll op. 11
A. Dvořák/F. Kreisler: Slovanská fantasie
C. Saint - Saens: Introdukce a Rondo capriccioso op. 28
- přestávka -
C. Franck: Sonáta A dur pro housle a klavír
Jméno pianisty Marka Kozáka je obvykle spojováno s neomylnou technikou, smyslem pro proporce a gradaci, s bohatou paletu rejstříků, obrovskou muzikalitou a vnitřní pokorou k notovému zápisu. Na koncertní pódia vnáší noblesní interpretační kulturu a posluchače si podmaňuje schopností „předat s velkou pokorou a bez okázalých gest to, co chtěl skladatel vyjádřit“.
Hudební cesta osmadvacetiletého pianisty Marka Kozáka se dlouhodobě pojí s úspěchy v mezinárodních soutěžích. Letos se stal laureátem mezinárodní klavírní soutěže Gezy Andy v Curychu, jedné z nejprestižnějších a nejobtížnějších. V roce 2019 byl finalistou Busoniho soutěže v Bolzanu, v 2018 následovalo vítězství na Evropské klavírní soutěži v Brémách, odkud si přivezl také cenu publika. Na soutěži Pražského jara v 2016 získal 2. místo a ocenění za provedení soudobé skladby Kejklíř Adama Skoumala. O rok dříve byl semifinalistou Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě, nejlépe obsazeném klavírním klání na světě.
Mimořádné nadání projevil Marek Kozák už ve čtyřech letech, kdy začal hrát na klavír a později i na varhany. Oběma nástrojům se věnoval také na Janáčkově konzervatoři v Ostravě – klavíru ve třídě Moniky Tugendliebové, varhanám u Martiny Zelové. Absolvoval rovněž mistrovské kurzy pod vedením světoznámých klavírních virtuózů – například Eugena Indjice, Murraye Perahiy či Garricka Ohlssona.
Vystoupil s řadou předních českých orchestrů, pravidelně koncertuje též v zahraničí. V sezóně 2020-21 přednesl recitály na MHF Smetanova Litomyšl, Dvořákova Praha, Svatováclavském hudebním festivalu (SHF) nebo v rámci Mezinárodního klavírního festivalu R. Firkušného.
V roce 2018 vydal své první profilové CD (ArcoDiva) se skladbami Josepha Haydna, Fryderyka Chopina, Césara Francka, Sergeje Rachmaninova a Adama Skoumala.
Marek Kozák je absolventem klavírní třídy profesora Ivana Klánského na HAMU v Praze a sám se nyní věnuje pedagogické činnosti na Gymnáziu a hudební škole hl. m. Prahy.
Terézia Hledíková (1999) se věnuje hře na housle od sedmi let. Po absolvování Základní umělecké školy Jozefa Kresánka, pod vedením paní učitelky Jany Spálové, studovala rok na Konzervatoři v Bratislavě pod vedením Mgr. Františka Töröka. Od roku 2016 studovala ve třídě profesora Jindřicha Pazdery na Pražské Konzervatoři a od roku 2019 pokračuje ve studiu v jeho třídě na Akademii Múzických Umění v Praze. Během studií vystupuje jako sólistka, komorní a orchestrální hráčka. Odehrála množství koncertů v České republice, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Německu, Itálii, Francii, Rakousku a Lucembursku.
Zúčastnila se několika celoslovenských a mezinárodních soutěží, kde získala popřední umístění, například Soutěžní prohlídka Júliusa von Beliczayho v Komárnu (2014, titul laureáta soutěže), Talents for Europe v Dolném Kubínu (2015, 2. místo v sólové kategorii, 1. místo v kategorii komorních seskupení), anebo Young Paganini v Polské Legnici (2018, 3. místo). Absolvovala houslové kurzy pod vedením renomovaných houslistů, například, Ilya Gringolts, Alexandra Soumm, Vadim Gluzman, Midori Goto, Josef Špaček, Jan Fišer, Dalibor Karvay. Jako držitelka ceny a členka organizace EMCY, v listopadu 2012 vystoupila jako host na třech koncertech na Národní soutěži Lucemburska (National Competition of Luxemburg).
V roce 2016 dostala příležitost vystoupit na „Young Hearts for Music Tour“ v Rakousku a Německu. Jako laureátka 19. ročníku Houslové dílny v Žilině odehrála v roce 2014 koncert se Státním komorním orchestrem Žilina pod taktovkou Leoše Svárovského. V tom roce také vystoupila s komorním orchestrem Classical Music Maniacs pod vedením Jarolíma Emanuela Růžičky, koncertního mistra Slovenské Filharmonie. V roce 2018 vystoupila jako sólistka na jednom z koncertů festivalu Václava Hudečka – „Svátky hudby v Praze“ a v rámci „Orchestra Residencies Program“ si zahrála po boku Midori Goto. Během studií na Pražské Konzervatoři se několikrát představila jako sólistka se Smyčcovým orchestrem školy pod taktovkou Chuheie Iwasakiho a působila jako koncertní mistryně Smyčcového i Symfonického orchestru školy. V roce 2019 se zúčastnila „Konkurzu na nečisto“ uspořádaného Českou filharmonií pod vedením Josefa Špačka a poté se zúčastnila kurzů pod jeho vedením v maďarském městě Gödöllő.
V roce 2020 a 2021 absolvovala „Ševčíkovu Akademii“, kde měla možnost hrát pod taktovkou Jakuba Hrůši, zahrát si ve smyčcovém triu s Karlem Untermüllerem, klavírním triu se Stanislavem Gallinem a smyčcovém kvartetu s Petrem Holmanem. Na základě nahrávky z koncertu si ji vybral koncertní mistr Berlínské filharmonie Noah Bendix-Balgley a v průběhu akademie s ním absolvovala online hodinu. Od roku 2018 každoročně vystupuje během Píseckého hudebního léta ve spolupráci s klavíristou Matějem Arendárikem. V prosinci 2021 odehrála koncerty s klavíristou Markem Kozákem a na začátku února 2022 debutovala s Plzeňskou filharmonií. V dubnu 2022 úspěšně složila přijímací zkoušky na Manhattan School of Music, Mannes School of Music a San Francisco Conservatory of Music. Od roku 2019 hraje na housle slovenského houslaře Martina Kubiša, které jí byly zapůjčeny přes houslové kurzy „Violin Virtuoso Masterclass”.